Ψηφιακός Μετασχηματισμός εν μέσω πανδημίας: Συγκυριακή ανάγκη ή αλλαγή στρατηγικής;

Όπως συνήθως συμβαίνει με κάθε συντελούμενη κρίση, τα νέα δεδομένα που προκύπτουν από αυτήν, μεταβάλλουν αναλόγως και το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούμαστε. Η έγκαιρη συμμόρφωση και προσαρμογή με τις νέες απαιτήσεις, διασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό την επιχειρησιακή συνέχεια και την -κατά το δυνατό- απρόσκοπτη λειτουργία μας μέσα σε αυτό. Η ψηφιακή τεχνολογία διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην προσπάθεια αφομοίωσης της νέας πραγματικότητας, παρέχοντας τις αναγκαίες λύσεις που διαμορφώνουν το σύγχρονο «Επιχειρείν».

Ζητούμενο η επιχειρησιακή συνέχεια

Η εξάπλωση της πανδημίας του SARS-CoV-2, συντελεί στην επιτάχυνση των εξελίξεων σε ότι αφορά στην ψηφιακή μετάβαση επιχειρήσεων και οργανισμών, σε ένα νέο καθεστώς. Σε ένα καθεστώς που γεφυρώνει ένα «ψηφιακό χάσμα» δεκαετιών, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Παραδοσιακές λειτουργίες της οικονομίας αναμορφώνονται ώστε να προσαρμοστούν σε ψηφιακό περιβάλλον, ένα δυσκίνητο δημόσιο με δαιδαλώδεις διαδικασίες δημιουργεί συστήματα τηλεργασίας για χιλιάδες υπαλλήλους, ενώ την ίδια στιγμή, ιδιωτικές επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους αναζητούν ευέλικτους τρόπους και διαθέσιμες μεθόδους για να συνεχίσουν την παραγωγική τους διαδικασία.

Κοιτάζοντας την άλλη όψη του νομίσματος, θα λέγαμε μετά βεβαιότητας πως καθετί που πραγματοποιείται εξ’ αναγκασμού κι όχι μέσω μιας μεθοδευμένης στρατηγικής, είναι επόμενο να έχει πολλές… ευπάθειες. Με τις εξελίξεις να «τρέχουν» με γοργούς ρυθμούς και το… τραίνο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού να περνά, οι περισσότερες επιχειρήσεις επέλεξαν -ορθά- να επιβιβαστούν σε αυτό, χωρίς ωστόσο να έχουν σαφή… προορισμό.

Επιλέγοντας τα κατάλληλο εργαλεία

Μια από τις πλέον σημαντικές διαδικασίες που έπρεπε να υλοποιηθεί άμεσα σε κάθε οργανισμό, ήταν αυτή της παροχής δυνατότητας στο ανθρώπινο δυναμικό να εργάζεται απομακρυσμένα. Μέσω της ενοποίησης και αυτοματοποίησης των διεργασιών και λειτουργιών που παρέχει η ψηφιακή τεχνολογία τόσο τα στελέχη και το προσωπικό όσο και οι πελάτες, προμηθευτές καθώς επίσης όποιοι άλλοι τρίτοι, συνεργάτες έπρεπε να έχουν τη δυνατότητα της διαρκούς εξ’ αποστάσεως μεταξύ τους διαδραστικής επικοινωνίας, συνδεσιμότητας και πρόσβασης με τα συστήματα της επιχείρησης αλλά και τρίτων επιτρέποντας την αδιατάρακτη δημιουργία αξίας.

Το ευτύχημα για τους οργανισμούς ήταν πως οι ανά τον κόσμο κατασκευαστές λογισμικών και πάροχοι λύσεων επέδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά και αφουγκραζόμενοι τις συγκεκριμένες ανάγκες, διέθεσαν πλήθος εφαρμογών και υπηρεσιών ελεύθερων προς χρήση σε κάθε επιχείρηση και οργανισμό που τις είχε ανάγκη. Το όλο εγχείρημα ενισχύθηκε και από δράσεις όπως το «Digital Solidarity», μέσα από τις οποίες κάθε επιχείρηση είχε πρόσβαση σε μεγάλη γκάμα ψηφιακών προϊόντων, προκειμένου να επιλέξει και να υιοθετήσει τις ενδεδειγμένες για αυτήν λύσεις που θα της επέτρεπαν να πραγματοποιεί όλες τις απαραίτητες καθημερινές της λειτουργίες, απομακρυσμένα αλλά και με ασφάλεια.

Σε αυτό το πλαίσιο και η Cysoft Πληροφορική Ε.Π.Ε., επιδεικνύοντας ισχυρό αίσθημα ευθύνης απέναντι στην υφιστάμενη κατάσταση και δεσμευόμενη να στηρίξει την προσπάθεια των εταιρειών για επιχειρησιακή συνέχεια και απρόσκοπτη λειτουργία, προσέφερε -και συνεχίζει να προσφέρει καθ΄ όλη τη διάρκεια της κρίσης- μια ευρεία γκάμα ψηφιακών λύσεων, συμβάλλοντας με κάθε δυνατό τρόπο στην εύρυθμη και ασφαλή καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων και οργανισμών. Μέσω των συνεργαζόμενων προμηθευτών της, όπως η ManageEngine, η Zoho, η Trend Micro, η Site24x7, η AppGate, η Arcserve κ.α., διαθέτει δωρεάν cloud και on-premises λύσεις αλλά και υποστήριξη για αποτελεσματική παραμετροποίησή τους σύμφωνα με τις εξατομικευμένες ανάγκες κάθε επιχείρησης. Από εφαρμογές που διευκολύνουν τη συνεργατικότητα, προστατεύουν το δίκτυο και τα endpoints και δίνουν τη δυνατότητα ελεγχόμενης απομακρυσμένης πρόσβασης και διαρκούς παρακολούθησης κάθε δραστηριότητας μέσα σε έναν οργανισμό με ασφάλεια, μέχρι εφαρμογές που μπορούν να εμφυσήσουν το αίσθημα ευθύνης στο ανθρώπινο δυναμικό μιας εταιρείας για ασφαλή χρήση των εργαλείων αυτών, αποφεύγοντας δυνητικές απειλές από κυβερνοεπιθέσεις που θα έθεταν σε κίνδυνο τόσο τους ίδιους ως χρήστες όσο και την επιχείρηση στο σύνολό της.

Επαναπροσδιορισμός της ψηφιακής στρατηγικής

Με την πλειοψηφία των επιχειρήσεων να υιοθετούν εξ΄ ανάγκης μέτρα απομακρυσμένης εργασίας και πρόσβασης σε επιχειρησιακά συστήματα σχεδόν για το σύνολο των εργαζομένων τους, χωρίς να διαθέτουν τον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, η μετάβαση σε… ψηφιακή και μάλιστα ασφαλή λειτουργία, αποδεικνύεται δύσκολη υπόθεση. Εξάλλου, τα εργαλεία δεν ήταν προϊόν της κρίσης, προϋπήρχαν αυτής. Η κρίση όμως «πυροδότησε» την ανάγκη για τη χρήση τους και είχε ως αποτέλεσμα την ανακάλυψη των απεριόριστων δυνατοτήτων τους. Ποια ήταν όμως τα κριτήρια επιλογής των εργαλείων για κάθε επιχείρηση και πως προσδιορίστηκε η «καταλληλότητα» τους; Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων πάντως, σίγουρα όχι με βάση ένα καταρτισμένο σχέδιο και μια στοχευμένη στρατηγική προσέγγιση.

Το βέβαιο είναι πως η παγκόσμια κρίση από την πανδημία του Covid-19 έχει καταστήσει επιτακτική την ανάγκη για επανεξέταση της ψηφιακής στρατηγικής και ειδικότερα την επίσπευση του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων. Εργαλεία και λύσεις υπήρχαν και θα υπάρχουν και είναι σίγουρα εκείνα τα επιμέρους στοιχεία που θα δώσουν προστιθέμενη αξία στις ελληνικές επιχειρήσεις, προκειμένου να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές και αποτελεσματικές, μέσα στη νέα παγκόσμια ψηφιακή πραγματικότητα που τρέχει με τρομερές ταχύτητες. Καθώς όμως ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αποτελεί απλώς μια τάση που έγκειται μόνο στην υιοθέτηση τεχνολογικών προϊόντων, αλλά πρόκειται για μια ολιστική προσέγγιση που σε πρώτο πλάνο έχει την αλλαγή της νοοτροπίας συνολικά, με τον πλέον κρισιμότερο παράγοντα τον ίδιο τον άνθρωπο, η εξοικείωση με αυτές τις τεχνολογικές λύσεις, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων και η καθοδήγηση ενός έμπειρου στρατηγικού συνεργάτη, θα συμβάλει καθοριστικά στην επιτυχία του.

Ουδέν μονιμότερο του προσωρινού

Όπως προκύπτει ξεκάθαρα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, δεν έχει να κάνει απλώς με την εφαρμογή περισσότερης τεχνολογίας αλλά κυρίως με την υιοθέτηση τεχνολογικών λύσεων σε περιοχές που δεν υπήρχαν πριν, ώστε να αυτοματοποιείται ουσιωδώς ο τρόπος λειτουργίας κάθε επιχείρησης, μεταβάλλοντας θεμελιωδώς το μοντέλο απόδοσης αξίας στους πελάτες της. Μπορεί για κάποιους κλάδους η φυσική παρουσία να παραμένει και να συνεχίσει να είναι απαραίτητη, για τους περισσότερους κλάδους όμως, η ψηφιακή τεχνολογία παρέχει σήμερα τις κατάλληλες λύσεις για διαρκή και ποιοτικότερη συνδεσιμότητα, διαδραστική επικοινωνία, αυτοματοποίηση των διαδικασιών και άρα στον περιορισμό του κινδύνου της διατάραξης της κανονικότητας της λειτουργίας της επιχείρησης.

Κι αν κάποιος θα ισχυριζόταν πως η ύφεση της πανδημίας θα οδηγούσε σε πρότερες καταστάσεις και «επιστροφή στην κανονικότητα», μάλλον δεν έχει αντιληφθεί ούτε το μέγεθος, ούτε και το βάθος των δομικών αλλαγών που έχουν ήδη συντελεστεί. Η τηλεργασία και κάθε άλλη διαδικασία που μπορεί να πραγματοποιηθεί απομακρυσμένα, αποτελεί ήδη μια νέα, εναλλακτική εργασιακή σχέση. Του λόγου το αληθές αποδεικνύει πρόσφατη έρευνα του Gartner στην οποία συμμετείχαν οικονομικοί διευθυντές μεγάλων οργανισμών σε παγκόσμιο επίπεδο και τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκε στις αρχές Απριλίου 2020. Σύμφωνα με αυτά, τρεις στους τέσσερις CFOs προτίθεται να «μονιμοποιήσουν» εξ΄ αποστάσεως εργασιακές θέσεις -και σχέσεις- σε ποσοστό που κυμαίνεται από 5% ως και περισσότερο του 20% των οργανικών θέσεων που διαθέτει σήμερα η εκάστοτε επιχείρηση.

Με το βλέμμα στην επόμενη, ψηφιακή ημέρα

Η 4η βιομηχανική επανάσταση επελαύνει, διαφοροποιώντας σε υπέρτατο βαθμό όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και οι δυνατότητες της τεχνολογίας, αλλάζουν το παγκόσμιο επιχειρηματικό οικοσύστημα. Όσο η θέση των ελληνικών επιχειρήσεων στους παγκόσμιους δείκτες υιοθέτησης ψηφιακών λύσεων παραμένει χαμηλά κι όσο ο «ψηφιακός αλφαβητισμός» του εργατικού δυναμικού της χώρας καταλαμβάνει τις χαμηλότερες των θέσεων στον δείκτη DESI, τόσο δυσκολότερη θα είναι η «ψηφιακή προσαρμογή» στις απαιτήσεις των καιρών. Έτσι, ενώ ο ανταγωνισμός σε διεθνές επίπεδο απολαμβάνει σημαντικά οφέλη από σύγχρονες τεχνολογίες, η Ελλάδα έχει πολύ δρόμο να καλύψει σε όρους ψηφιακής ετοιμότητας και δεξιοτήτων. Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, είναι ο καιρός να αναλογιστούμε και να συνειδητοποιήσουμε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός αυξάνει την παραγωγική ευελιξία και μπορεί να εξελιχθεί σε παράγοντα επιβίωσης για πολλές επιχειρήσεις ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί έντονες ανταγωνιστικές πιέσεις για τις επιχειρήσεις που δεν ακολουθούν.